četrtek, 18. januar 2007
Matej Accetto, 1/18/2007 04:32:00 pop. (trajna stran objave)O oznakah in sodobni filmski večrazsežnosti
Kot boste pozornejši med bralci opazili, so se pri nekaterih objavah že začele pojavljati oznake tematskega področja posamezne objave. Več o samih oznakah sicer malo kasneje, ko jih bo dodanih še nekaj več (gre za kar zamudno delo) in ko bodo dokončno oblikovane (zaenkrat se še ne znam znebiti angleškega poimenovanja "labels"); me je pa izkušnja tematske opredelitve posameznih objav spomnila na podobno izkušnjo - žanrsko označbo filmov.
Kako se odločate o tem, kateri film bi si ogledali? Če ste podobni meni, filme najdete v kinu ali filmoteki, med ponudbo pa izbirate ob pomoči opisa in ocene filma na strani IMDB. Poleg ocene je dostikrat ključno tudi to, za kakšen žanr filma gre: enkrat pride na vrsto komedija, drugič akcijski film, tretjič drama, sem ter tja izjemoma ljubezenska melodrama in skoraj nikoli grozljivka.
Prejšnji teden se je tako bilo treba odločiti med dvema filmoma z enako oceno in obetavnima naslovoma: Deja vu ter Tiger in sneg. A glej ga zlomka: po opisu IMDB sodeč naj naj bi bil prvi po žanru "akcijsko-romantična znanstvenofantastična srhljivka", drugi pa "komična romantična vojna drama". Kar je do neke mere res olajšalo izbiro, a mi po drugi strani vendarle dalo misliti: so filmi res postali vse bolj kompleksni, ali pa jih zgolj po nepotrebnem opisujejo na tak način?
Nekoč, se mi zdi, si šel ponavadi v kino gledat en žanr filma. Če je bil to film Obračun pri O.K. corralu, si vedel, da gre za vestern, če je šlo za enega izmed filmov Jerryja Lewisa, pa si vedel, da gre za komedijo. Celo pri kompleksnejših filmih ni bilo posebne potrebe po prekomernem mešanju žanrov v opisih: Casablanca je romantična drama, Državljan Kane pa "kriminalna" drama. Vesna, mimogrede, je preprosto romantična komedija.
Zakaj torej sodobna inflacija poimenovanja? So res filmi kompleksnejši ali pa so zgolj posamezni žanri v zavesti potrošnikov in predvsem filmotržcev siromašnejši? Povedano drugače: so takšna bogata poimenovanja odraz želje, da bi dobil film čim ustreznejše poimenovanje, ali pa gre za nekakšen "lov" možnih gledalcev s čim širšo paleto ponudbe konkretnega filma? "Oglejte si me! Ponujam akcijo, a tudi romantiko; vsekakor sem znanstvenofantastičen, toda v bistvu prav nič manj srhljivka!"
S tem seveda ne želim reči, da je takšno poimenovanje vedno slabo ali da so slabi vsi filmi s takšnim nizanjem žanrov (čeprav bi od Denzela in ocene 6,9 na IMDB pričakoval dosti več od tega "že-videnega" zmazka). Pred časom sem ga prvič dobro opazil pri zelo dobrem filmu Kiss Kiss Bang Bang, ki je "akcijsko-komična kriminalna srhljivka". In tudi sam ne bi znal najti enoznačnega poimenovanja za še en odličen južnokorejski film Gostitelj, ki naj bi bil po opisu sodeč kar sedem žanrov v enem: "akcijski film, komedija, drama, fantazijski film, grozljivka, znanstveno-fantastični film in srhljivka".
Sicer takšno poimenovanje najdemo tudi pri kakšnem starejšem filmu. Nekateri so za vroče naj bi bil po opisu sodeč "komedija, kriminalni film, glasbeni film, romantični film in srhljivka". Da, glasbeni film in da, celo srhljivka. Tudi tu so morda imeli prste vmes tisti, ki te stare filme tako ali drugače tržijo danes; in morda s takšnim poimenovanjem na splošno ni nič narobe. A na neki ravni me vendarle malo zmoti. Če Casablanco opišemo zgolj kot romantično dramo in ne kot "romatično vojno komično glasbeno dramo", to še ne pomeni, da v njej ni polno humorja, da ni tesno povezana z vojno tematiko in da ne vsebuje ene večnih melodij.
Kakorkoli že: filmi so vendarle lepa obpravna reč in dobre primerke si bomo z veseljem ogledali ne glede na njihove žanrske oznake. Upam, da bo še naprej enako tudi z objavami na Kontekstu!
Kako se odločate o tem, kateri film bi si ogledali? Če ste podobni meni, filme najdete v kinu ali filmoteki, med ponudbo pa izbirate ob pomoči opisa in ocene filma na strani IMDB. Poleg ocene je dostikrat ključno tudi to, za kakšen žanr filma gre: enkrat pride na vrsto komedija, drugič akcijski film, tretjič drama, sem ter tja izjemoma ljubezenska melodrama in skoraj nikoli grozljivka.
Prejšnji teden se je tako bilo treba odločiti med dvema filmoma z enako oceno in obetavnima naslovoma: Deja vu ter Tiger in sneg. A glej ga zlomka: po opisu IMDB sodeč naj naj bi bil prvi po žanru "akcijsko-romantična znanstvenofantastična srhljivka", drugi pa "komična romantična vojna drama". Kar je do neke mere res olajšalo izbiro, a mi po drugi strani vendarle dalo misliti: so filmi res postali vse bolj kompleksni, ali pa jih zgolj po nepotrebnem opisujejo na tak način?
Nekoč, se mi zdi, si šel ponavadi v kino gledat en žanr filma. Če je bil to film Obračun pri O.K. corralu, si vedel, da gre za vestern, če je šlo za enega izmed filmov Jerryja Lewisa, pa si vedel, da gre za komedijo. Celo pri kompleksnejših filmih ni bilo posebne potrebe po prekomernem mešanju žanrov v opisih: Casablanca je romantična drama, Državljan Kane pa "kriminalna" drama. Vesna, mimogrede, je preprosto romantična komedija.
Zakaj torej sodobna inflacija poimenovanja? So res filmi kompleksnejši ali pa so zgolj posamezni žanri v zavesti potrošnikov in predvsem filmotržcev siromašnejši? Povedano drugače: so takšna bogata poimenovanja odraz želje, da bi dobil film čim ustreznejše poimenovanje, ali pa gre za nekakšen "lov" možnih gledalcev s čim širšo paleto ponudbe konkretnega filma? "Oglejte si me! Ponujam akcijo, a tudi romantiko; vsekakor sem znanstvenofantastičen, toda v bistvu prav nič manj srhljivka!"
S tem seveda ne želim reči, da je takšno poimenovanje vedno slabo ali da so slabi vsi filmi s takšnim nizanjem žanrov (čeprav bi od Denzela in ocene 6,9 na IMDB pričakoval dosti več od tega "že-videnega" zmazka). Pred časom sem ga prvič dobro opazil pri zelo dobrem filmu Kiss Kiss Bang Bang, ki je "akcijsko-komična kriminalna srhljivka". In tudi sam ne bi znal najti enoznačnega poimenovanja za še en odličen južnokorejski film Gostitelj, ki naj bi bil po opisu sodeč kar sedem žanrov v enem: "akcijski film, komedija, drama, fantazijski film, grozljivka, znanstveno-fantastični film in srhljivka".
Sicer takšno poimenovanje najdemo tudi pri kakšnem starejšem filmu. Nekateri so za vroče naj bi bil po opisu sodeč "komedija, kriminalni film, glasbeni film, romantični film in srhljivka". Da, glasbeni film in da, celo srhljivka. Tudi tu so morda imeli prste vmes tisti, ki te stare filme tako ali drugače tržijo danes; in morda s takšnim poimenovanjem na splošno ni nič narobe. A na neki ravni me vendarle malo zmoti. Če Casablanco opišemo zgolj kot romantično dramo in ne kot "romatično vojno komično glasbeno dramo", to še ne pomeni, da v njej ni polno humorja, da ni tesno povezana z vojno tematiko in da ne vsebuje ene večnih melodij.
Kakorkoli že: filmi so vendarle lepa obpravna reč in dobre primerke si bomo z veseljem ogledali ne glede na njihove žanrske oznake. Upam, da bo še naprej enako tudi z objavami na Kontekstu!
Komentarji:
<< Na glavno stran
Sama bi trdila, da je razlog temu neskončnemu označevanju ali to, da tisti/a, ki film posname, enostavno ne ve več kaj snema, ampak le želi posneti nekaj in potem vidi, kaj/ali mu /ji je uspelo, ali pa je morda res le to, da želijo privabiti več gledalcev k vsakemu filmu. Vendar ima to zadnje lahko tudi obraten učinek. Nekdo ima morda rad vojne ali znanstveno-fantastične filme, vendar če se eksplicitno doda oznaka ljubezenska drama poleg znanstveno-fantastične akcije, tega filma ne bo več izbral. Tistim ljudem, ki izbirajo bolj ali manj strogo po žanrskih oznakah, se s tem označevanjem zelo skrči krog potencialno ogledanih filmov.
(Mimogrede, oznaka 'Labels' se pri na novo postavljenem blogerju spremeni pri: Template --> kvadratek Blog Posts [Edit]--> in kjer sedaj piše Labels, se lahko enostavno doda slovenska beseda namesto angleške.)
(Mimogrede, oznaka 'Labels' se pri na novo postavljenem blogerju spremeni pri: Template --> kvadratek Blog Posts [Edit]--> in kjer sedaj piše Labels, se lahko enostavno doda slovenska beseda namesto angleške.)
Zanimivo in povsem mogoče. Bi morali raziskati - ali pa že so - kdaj na število gledalcev takšna naštevanja vplivajo bolj pozitivno, ker med njimi lažje najdejo žanr, ki jim je všeč, kdaj pa negativno, ker med njimi vidijo tudi žanr, ki ga posebej ne marajo. Sicer pa se sprašujem, ali avtor(ica) ne ve, kaj bi posnel(a), ali pa poskuša na vse bolj zasičenem tržišču prodajati "novo" zgodbo.
Avtor: "Tukaj je scenarij za moj naslednji film."
Producent: "Zakaj gre?"
Avtor: "Fant se zaljubi v dekle in ona vanj, a sta iz sprtih družin, zato želita pobegniti in na koncu umreta."
Producent: "Ne, ne, to se ne bo prodalo. Kaj pa, če bi bila ona v resnici zamaskirano zunajzemeljsko bitje, ki si želi podjarmiti zemeljsko raso, a se potem zaljubi v Zemljana in namesto Zemlje raztrešči svoj domači planet?!"
Avtor: "?"
Producent: "Ja, ja, to bi pa šlo. Potrebujemo le še komični element... hmmm... Kaj pa, če ima ta lepa pošast zelo nerodnega pomočnika, ki bi ga igral kak novodobni Jerry Lewis, mogoče Jim Carrey ali Jurij Zrnec? To bi pa šlo, ja. Pa nevarnost jedrske eksplozije bi tudi nekako vključili. Ne, Severna Koreja še ne vleče; mogoče Kuba - Fidel Castro je v resnici agent z istega planeta, ki je na Zemljo prišel že pred več desetletji in svoje nadnaravne sposobnosti uporabil zgolj za to, da je zavladal eni državi, namesto da bi celemu svetu!"
Avtor: "Se mi zdi, da je tale pogovor samo kot ilustracija Accettove poante že predlog..."
Producent: "Ne, sploh ne, briljantna ideja! Nadnaravne sposobnosti pa so hipnotičen način plesanja salse! To! Zdaj moramo popraviti le še naslov. Romeo in Julija je nekako preveč srednjeveško. Rabimo nekaj eksplozivnega, recimo... 'Stari, raztrešči Zemljo v ritmu salse'!"
--
(Pa hvala za nasvet glede naziva Labels. Ugibam, da bi v smislu urejanja to delovalo, če bi za obliko bloga privzel nov način zapisovanja šablone, a s tem izgubil velik del starega oblikovanja, pri klasični šabloni pa zgolj z dostavkom ".blogger-labels" v html poimenovanja očitno ne morem spremeniti. Bom še razmislil, katero "zlo" je manj naporno.)
Avtor: "Tukaj je scenarij za moj naslednji film."
Producent: "Zakaj gre?"
Avtor: "Fant se zaljubi v dekle in ona vanj, a sta iz sprtih družin, zato želita pobegniti in na koncu umreta."
Producent: "Ne, ne, to se ne bo prodalo. Kaj pa, če bi bila ona v resnici zamaskirano zunajzemeljsko bitje, ki si želi podjarmiti zemeljsko raso, a se potem zaljubi v Zemljana in namesto Zemlje raztrešči svoj domači planet?!"
Avtor: "?"
Producent: "Ja, ja, to bi pa šlo. Potrebujemo le še komični element... hmmm... Kaj pa, če ima ta lepa pošast zelo nerodnega pomočnika, ki bi ga igral kak novodobni Jerry Lewis, mogoče Jim Carrey ali Jurij Zrnec? To bi pa šlo, ja. Pa nevarnost jedrske eksplozije bi tudi nekako vključili. Ne, Severna Koreja še ne vleče; mogoče Kuba - Fidel Castro je v resnici agent z istega planeta, ki je na Zemljo prišel že pred več desetletji in svoje nadnaravne sposobnosti uporabil zgolj za to, da je zavladal eni državi, namesto da bi celemu svetu!"
Avtor: "Se mi zdi, da je tale pogovor samo kot ilustracija Accettove poante že predlog..."
Producent: "Ne, sploh ne, briljantna ideja! Nadnaravne sposobnosti pa so hipnotičen način plesanja salse! To! Zdaj moramo popraviti le še naslov. Romeo in Julija je nekako preveč srednjeveško. Rabimo nekaj eksplozivnega, recimo... 'Stari, raztrešči Zemljo v ritmu salse'!"
--
(Pa hvala za nasvet glede naziva Labels. Ugibam, da bi v smislu urejanja to delovalo, če bi za obliko bloga privzel nov način zapisovanja šablone, a s tem izgubil velik del starega oblikovanja, pri klasični šabloni pa zgolj z dostavkom ".blogger-labels" v html poimenovanja očitno ne morem spremeniti. Bom še razmislil, katero "zlo" je manj naporno.)
<< Na glavno stran