sreda, 25. oktober 2006

Polona Picman Stefancic, 10/25/2006 03:44:00 pop. (trajna stran objave)

Še enkrat na temo volitev (Svet je pač okrogel)

V Sloveniji se glavnina volilnega tsunamija počasi umirja, medtem ko se ZDA končnemu klimaksu z vsem predvolilnim zaletom in vnemo še približujejo. Kandidati imajo še dva tedna časa, da obračunajo s svojimi nasprotniki, pa najsi gre za volitve senatorjev, kongresnikov ali drugih voljenih funkcij.

Kampanja je čedalje bolj ostra, predvsem pa ? vsaj za klasičen evropski okus ? ne le na meji dobrega okusa, pač pa to mejo brez pomislekov in čedalje bolj odločno tudi prestopa, čeprav je resda nekaterim mogoče priznati vsaj kanček smisla za politični humor. Reklamni spoti so še posebej radikalni (beri pljuvajoči in obkladajoči) v državah, ki sodijo v skupino t.i. swing držav (hm, morda bi bil ustrezen prevod ?volilno gibkih?), torej tistih, ki se navkljub prav bolečemu ameriškemu gerrymanderingu lahko nagnejo zdaj v desno, zdaj v levo stran (tako npr. Florida, Pennsylvania, Ohio, Michigan, Missouri, Minnesota, Wisconsin, Colorado itd.).

Ena izmed, kot jo je poimenoval direktor Centra za politiko na Univerzi Virginija, Larry J. Sabato, ?ultimativno gibkih držav?, je Ohio, ki lahko odloči, ali bo Kongres v naslednjem mandatu republikanski ali demokratski. Posledično je razumljivo prav tu predvolilni boj še posebej srčen, negativna kampanja (in seveda finančna sredstva) pa presega vse rekorde. Po stokratnem (četudi nehotenem) spremljanju predvolilnih spotov mi je zdaj že povsem jasno, da je demokratka Mary Jo Kilroy ?neodgovorna in lahkomiselna?, njena republikanska rivalka za mesto kongresnice Deborah Pryce pa očitno razsipna, potratna in z odločnim ciljem, da uniči ponosne ameriške veterane. Podobne naglavne grehe naj bi nosila tudi okroglolična republikanka Joy Padgett, ki jo njen protikandidat Zack Space razglaša za glavni vir brezposelnosti (lastnoročno naj bi bila razlog za izgubo več kot 200.000 delovnih mest), korupcije in nezakonitosti.

Negativna kampanja tako ne ločuje med levico in desnico, seveda pa se ne ustavi niti na pragu senata. Še bolj strasten je namreč pristop republikanskega kandidata za mesto senatorja Mika DeWina, ki je med svoje zagovornike vpoklical armado prikupnih ?superbabic?, medtem ko demokrat Sherrod Brown vse, ki imajo trenutek časa, obvešča, da so to zgolj natolcevanja, ki naj bi prikrila škandalozne napake DeWina. Mimogrede, tudi v njegovem spotu bodo pozorni gledalci lahko kot kontra orožje opazili nekaj sivolasih junakov, ki pričajo o Brownovi občutljivosti do socialne problematike.

Očitno negativna kampanja nima meja, česar tudi spremembe volilne zakonodaje, ki je uvedla zahtevo po jasni prepoznavi avtorjev oglasov, niso uspele zaustaviti (razlika je le v tem, da je danes na začetku ali koncu spota mogoče slišati glas kandidata, ki pravi ?sem ta in ta in podpiram ta oglas?). Radovednost mi ne da miru, da se ne bi spraševala, kakšen učinek bi imel tako negativen kampanjski pristop v Sloveniji. Bi se nam vse skupaj uprlo? Bi bila volilna udeležba nižja? Ali pa bi morda uspeli podnetiti politične strasti in pritegniti iz politične apatije tudi pasivne sodržavljane? Dilema je seveda še toliko večja, ker poti nazaj očitno ni: prva negativna kampanja preprosto terja protinapad. Sklicevanje na modrost in preudarnost volilcev, češ saj bodo sami prepoznali zmote in natolcevanja, v praksi ni obrodila sadov. Tudi zakonodaja je na tem področju lahko le načelno vodilo, saj je meja dobrega okusa prej stvar morale in etike kot trdnih pravnih pravil. Ostane nam torej le upanje, da bo prevladala zdrava kmečka pamet in nas obvarovala pred (pre)nizkimi političnimi udarci?

Komentarji:

Dodaj komentar



<< Na glavno stran

This page is powered by Blogger. Isn't yours?